På trykk i Fedrelandsvennen 26.November 2008.

 

Cadillacs for unge autofile

 

CadillacCadillac

2009 Cadillac CTS-V:

 Den raskeste Cadillac noensinne har 6,2 liters kompressormatet V8 motor fra Chevrolet Corvette.

 Leveres med 6-trinns manual eller 6-trinns automatisk girkasse.

 Pris i USA ca. 400.000 kroner.

 

CadillacCadillac

2009 Cadillac XLR-V:

 Den dyreste Cadillac noensinne. Bygd på plattformen til Chevrolets Corvette. 443  hestekrefter

 gir 0-100 km/t på 4,8 sek. Motoren er en kompressormatet 4,4 liters Northstar V8.

 Pris i USA ca.700.000 kroner.

 

CadillacCadillac

2009 Cadillac STS-V:

 Den største V-serie Cadillac. 469 hestekrefter. 0-100 km/t på 5,0 sek.

 Kompressormatet  4,4 liters Northstar V8-motor.

Pris i USA ca. 500.000 kroner.

 

 

Cadillacs for unge autofile

 

Cadillacs siste modeller er justert for å nå ut til et yngre publikum. I tilegg er flere nye og knall tøffe modeller på gang.

 

Teknologien i bilene vil endre seg betraktelig i løpet av kort tid, men for øyeblikket er det fremdeles mulig å kjøpe de råeste bensin utgavene. Cadillac som for en kort tid tilbake var pensjonistenes luksusbil er det siste tiåret målbevisst oppjustert for å nå ut til yngre kjøpere. Bilene er blitt noe mindre og designmessig mer sportslige, både av utseende og oppførsel. 10 nye modeller er også planlagt for de neste fem åra. Det blir utvilsomt spennende å følge med, spesielt med tanke på hvor bra dagens Cadillac biler er. Som alltid er det toppmodellene vi autofile liker å omtale, så også i denne artikkelen. Cadillac har nemlig ett knippe biler som er lagd for å konkurrere med de råeste fra Tyskland. Vi snakker da om Audis S-serie, BMWs M-serie og AMG utgavene til Mercedes-Benz. Cadillac kaller sine topptunede modeller for V-series.

 

Testes på Nürburgring

Den kvasseste av disse er CTS-V, en bil på størrelse med BMWs M5. Den har en Cadillac tilpasset utgave av 6,2 liters V8 motoren som sitter i Chevrolets Corvette. I CTS-V er den god for 556 hestekrefter, nok til å sparke bilen fra stillestående til 100 km/t på 4,2 sekunder. Men det er ikke bare på rette strekk CTS-V har imponerende fartsresurser. Cadillac bruker den velkjente nordsløyfen på Nürburgring i Tyskland som testbane for de fleste av sine biler. CTS-V legger nordsløyfen bak seg på 7 minutter og 59 sekunder, som for tiden er banerekorden for firedørs sedan biler. Imponerende med tanke på at CTS-V veier hele 1900 kilo, og ikke mindre imponerende når vi vet at banerekorden for sportsbiler er på 7 minutter og 22 sekunder. Den er det forresten Dodge Viper som har. I tillegg til CTS-V leverer Cadillac to V-utgaver til, XLR-V og STS-V. XLR-V er å regne som en Corvette i pene elegante klær. Bilen er bygd på samme plattform som Corvette, men deler verken motor, interiør eller karosseridetaljer med denne. STS-V er flaggskipet og storebror i stallen. Mange trofaste Cadillac kunder vil nok si at dette er en elegant og tøff bil i riktig størrelse.

 

I fremtiden

Hvor lenge Cadillac og andre som lager biler av dette kaliber vil ha disse i stallen vil kun tiden vise, endringer står utvilsomt for tur. Det er derfor best å nyte denne biltypen nå, før tiden renner ut. Cadillac har en ny serie økonomiske V6 motorer klare, og det snakkes faktisk om at disse skal erstatte dagens V8ere helt. Cadillac jobber også med hybrid teknologi og leverer for øyeblikket sin største SUV i hybridversjon.

 

En smakebit av hva som er på gang

 

CadillacCadillac

2010 Cadillac CTS Sport Wagon:

 Cadillac planlegger å slippe denne høsten 2009. For øyeblikket annonsert

 med to versjoner av den nye økonomiske 3,6 liters V6eren. Kan vi likevel ønske oss denne Sport Wagon i V-utgave?

 

CadillacCadillac
CadillacCadillac

2010 Cadillac CTS Coupe:

 Det er lenge siden Cadillac har levert en 2 dørs coupe, faktisk ikke siden siste Eldorado

modellen rullet ut porten i 2002. CTS Coupe er rålekker, men det råder en viss usikkerhet rundt lanseringen.

Story as it appared in Fedrelandsvennen

Download