1976 Cadillac Fleetwood Eldorado

 
Entusiast:
Bilentusiasten John Lunde i sin helt spesielle Cadillac.

 

På trykk i Fedrelandsvennen 20.01.2003

Den optimale Cadillac

I 1976 laget Cadillac 200 unike utgaver av toppmodellen Eldoardo cabriolet. To av disse er å finne i Norge, og det kan enkelt beskrives som helt utrolig. Den ene av disse eies av John Lunde (57) fra Kristiansand. Han er en veteran i amcar-sammenheng, og har vokst opp med amerikanske biler.

Lundes lidenskaplige amcarinteresse startet med farens valg av amerikanske varebiler til transport av frukt og grønnsaker i familiebedriften Ole Lunde. John kjørte selv sin første amerikanske bil som 7 åring. Alene «lånte» han pappas 1951 Chevrolet Delivery, og tok seg en tur på byen. Det ble med den ene turen!

Listen over fine amerikanske biler som Lunde har eid er lang, men vi får nøye oss med å omtale hans siste erobring. For en så unik bil har han aldri eid før. Bilen, en 1976 Cadillac Fleetwood Eldorado Convertible, er en av kun 200 identiske eksemplarer. Disse bilene var så spesielle at selv Cadillac sikret seg en rett fra samlebåndet. Den har siden stått på museum.

Utgangspunktet: Utgangspunktet for denne modellen er at man på midten av 70-tallet solgte stadig færre åpne biler i Amerika. Med minkende interesse forsvant også fortjenesten og Cadillac bestemte seg for å legge ned produksjonen av åpne biler i 1976. Da nyheten kom ut tok salget seg imidlertid opp, og man solgte hele 14.000 åpne Eldorados i 1976, 5000 mer enn året før.

Dette var likevel ikke nok til å overbevise Cadillac, dermed var det slutt. For å markere slutten ble de siste 200 bilene lagd helt identiske og utstyrt med «godis» fra topp til tå. De var alle lakkert hvite og hadde hvite skinnseter. På dashbordet ble det montert et emblem som forteller at bilen er en av de 200 siste.

Vi kommenterer bilens utrolig velholdte tilstand og lurer på om den er restaurert. Da smiler Lunde og forteller oss at bilen er urørt og kun har gått 1600 miles (256 mil) på alle disse årene. Den står fremdeles på de samme dekkene som fabrikken monterte på bilen da den var ny.

Lunde kjenner selvfølgelig godt til den andre norskregistrerte utgaven av samme bil, og gjett hva? Den har kun gått 1800 miles, og står også på originale dekk.

Teknisk: Cadillacs Eldorado-modell er en av de største todørsbilene som noen sinne er produsert. Hva passer da bedre enn at den er utstyrt med verdens største V8-motor for personbil. Cadillacs 500 Cu-in V8 har et volum på hele 8,2 liter, og bilen har forhjulstrekk. Første Eldorado med forhjulstrekk kom i 1967 og har hatt denne konfigurasjonen helt frem til dagens utgave. Bilene er kjent for å være gode på vinterføre. Vi tipper at Lundes Cadillac slipper å bevise sine ferdigheter på slikt føre.

Litt historikk: Siden tidlig på femtitallet har Cadillac vært GMs teknologisk leder. Nye smarte løsninger ble nesten uten unntak lansert på en Cadillac først. Det samme gjelder på design.

Første Cadillac så dagens lys i 1902. Første Eldorado kom i 1953 og var utstyrt med en V8-motor på 210 hester og den hadde automatisk girkasse. Det var på denne modellen vi først fikk se de karakteristiske buede frontrutene som ble så populære på femtitallet.

I 1957 ble de dyreste utgavene levert med luftfjæring og elektrisk justerbare seter med hukommelse/minne.

I 1959 ble råeste Cadillac levert med V8-motor på 345 hk.

I 1965 ble nivåregulert hjuloppheng og progressiv servostyring standard.

I 1967 kom første moderne Cadillac med forhjulstrekk.

I 1970 leveres verdens største personbil V8-motor i Eldorado. Den er på 8,2 liter og yter 400 HK.

I 1976 blir «siste» åpne Eldorado produsert, også siste år for 8,2 litersmotoren. Det ble produsert 35.184 coupé-utgaver og 14.000 åpne Eldorados i 1976.

I 1984 gjenoppstår Eldorado Cabriolet.

I 2002 legger Cadillac ned produksjonen av Eldorado. (Store todørsbiler selger for tiden dårlig) De siste 1596 Eldorados blir jubileumsmodeller.

 


 
Interiøret:
26 år gammelt. "You have to see it to believe it. Awesome!"

 

 
Den siste av serien på 200 Eldorados rullet av samlebåndet i Detroit kl.10.12 om morgenen
21. april 1976. Bilen ble aldri solgt, men plassert rett på museum.