1968 Chevrolet Corvette Convertible

Corvette Corvette
1968 CHEVROLET CORVETTE
En sportsbil skal være rød sies det. Corvetten kler drakten perfekt. Bilens linjeføring er enorm.
7,2 litersmotoren fyller godt opp i motorrommet. Likevel er det en enkel og grei bil å jobbe med.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 20.10.1998

En skolelærers valg

Arvid Tjomsaas, skolelærer og bilentusiast, importerte nylig denne vakre nyrestaurerte 1968 Corvetten fra Sverige.

Arvid som er lærer på Haumyrheia skole har speidet etter hobbybil i en tid. At det skulle bli Corvette var langt fra sikkert. Kona ville ha Jaguar, men Arvid har aldri vært spesielt tent på engelske biler og fikk overtalt henne til å velge Corvette. Et godt valg, spør du meg.

Bilen ble restaurert i Sverige 1994-95 og er en skikkelig «to the bone» Corvette. Her er ingen servostyring eller servobremser. Den har firetrinns manuell girkasse og sveiv til vinduene. Bilen er et såkalt «matching numbers» eksemplar, bortsett fra interiøret som originalt var rødt. Det eneste som gjenstår etter restaureringen er å skifte gummilistene rundt vinduene, i tillegg har Arvid en mistanke om at selve vindusrammen ble oversett. Et kjent problem på disse kabriolet-modellene er nettopp rusten vindusramme. 7,2 litersmotoren i dette eksemplaret var årets «slappeste» versjon med 390 HK.

1968 var første år med dette utseende, en linjeføring som levde helt fram til fjerde generasjon ble presentert i 1984. 1968 er også første år med avtakbart tak på coupe-utgavene, en såkalt t-top. I motsetning til i dag var en kabriolet billigere enn en coupe. Da stemmer det jo litt når «coupe gutta» sier at han med kalesje hadde ikke råd til tak.

Corvette Corvette
NYTES
Corvetten er en bil som kan nytes fra alle vinkler.

Barnesykdommer

1968-modellen hadde som de fleste førsteårs-modeller noen «barnesykdommer». Motorpressen i USA gikk relativt hardt ut mot disse. Chevrolet hadde hastverk med å få bilene ut på markedet, og en del av problemene skyldtes nettopp dette. Interiørets ergonomiske utforming fikk også kritikk. Dette resulterte i en 1969-modell med ganske omfattende, men for mange usynlig redesign. Mange med kjennskap til Corvette vil fraråde å kjøpe nettopp 68-modellen. Vi vil ikke gå så hardt ut, heller si at for en hobbybil betyr dette relativt lite.

Må til slutt legge til at dette er første gang artikkelforfatter kjører kombinasjonen «big block-motor» og manuelt gir. Vil derfor informere at jeg fra tid til annen har hørt folk si denne regla: Bilen er så sterk at du kan kjøre landet rundt kun ved hjelp av fjerde gir! Jeg har da forestilt meg at dette er et uttrykk og ikke virkelighet. Så skjer dette: Jeg starter ved en feiltagelse fra stillestående i svak motbakke i nettopp fjerde gir. Arvid ser leende på meg å lurer på hvilket gir jeg tror vi kjører i? Svaret er oppsann! Jeg startet visst i andre! Arvid ler igjen, den er i fjerde. Fantastisk! Det er duket for et kjent uttrykket for tusende gang! There is no substitute for cubic inches!

Corvette

 

Slik skiller du modellene fra hverandre

Vil du imponere litt med gjenkjenning av 1968-1982 modellene så lær deg disse enkle, men sikre detaljene.

Vær i tillegg oppmerksom på at vi her snakker om en original bil. Corvetten er jo et yndet objekt for personalisering så detaljer fra forskjellige årganger kan ofte være mikset sammen på en og samme bil. 1968 og 1969-modellen har runde blinklys i grillen, for 1970 og nyere er de en del av grillen. I 1973 er støtfangeren i fronten skjult bak et lakkert plastmateriale. I 1974 forsvinner også forkrommede støtfangere bak. 1978 debuterer modellen med buet bakvindu, denne har også «bolt on-spoilere» tilgjengelig. Fra 1980 er spoilene integrert i front og hekk.

Siden vi skriver om en 68-modell skal vi ta med noen sikre 68-69 forskjeller: 1968 er eneste av denne generasjonen med tenningsnøkkelen på dashbordet, i tillegg mangler den såkalte «map pockets» på passasjersiden. 1968-modellen er også den eneste i Stingray perioden 1963 til og med 1976 som mangler Stingray emblem. Det er selvsagt mer hvis vi går i detaljer, men for en som ikke er spesialist burde dette holde. Lykke til.

Fakta om Arvids 1968 Chevrolet Corvette Convertible

Total Corvette produksjon i 1968 var på 28,566 enheter.

18,630 av disse var convertibles.

Motor:L36-V8 427 cu-in (7,2 liter) 390 HK.
Vekt: Ca.1400 kilo
Lengde: 464 cm
Bredde: 176 cm
Gear: 4-trinns manuell