1965 Pontiac GTO

1965 Pontiac GTO 1965 Pontiac GTO
1965 Pontiac GTO:
Pontiacs design på midten av sekstitallet var enkel og sporty. GTO-modellen regnes
for å være en av de tidligste muskelbilene.

1965 Pontiac GTO 1965 Pontiac GTO
Interiøret:
Enkelt og sporty her.

På trykk i Fedrelandsvennen 08.10.2001

Fascinert av muskelbiler

Gunstein Lian (54) bruker mye av fritiden på sin godt bevarte sekstitalls Pontiac. Opp gjennom årene har han eid tett på tyve amerikanske biler. Best husker han de med stor motor.

Som lidenskap nummer to kommer laksefiske. Godt er det da at familiens eiendom på Torridalsveien strekker seg en kilometer langs Otras elvebredd. I tillegg er en stor garasje å finne i husets kjeller. Med andre ord, han trenger ikke reise langt for å dyrke interessene sine.

Til daglig jobber Lian hos Norsk Gjenvinning. Han begynte der for ett år siden, da han gikk i land etter 20 år som maskinist. Sammen med kona Lillian har han to små barn, så mye fritid til overs har han ikke.

Vi blir mottatt mens Lillian står å vasker den vakre kremgule bilen. Hun deler bilinteressen, så kveldene i garasjen blir ikke tilbrakt i ensomhet. Pontiac'en viser seg å være en GTO-modell todørs hardtop fra 1965. Første GTO kom året før og anses være bilen som startet muskelbilepoken i Amerika.

1965 Pontiac GTO 1965 Pontiac GTO

Før vi drar på testtur i bilen inviterer Lian oss en tur ned i garasjen. Han viser oss en bil de fleste bilinteresserte vil ha problemer med å plassere. Sammen med en 1954-modell Gråtass traktor står et tomt karosseri og mange kasser med deler. Til sammen skal dette bli en 1947 Crosley. Bilen totalrestaureres av Lian. Det første som slo oss var at dette var et britisk produkt, Crosley hadde vi hørt om før. Det var feil, denne var bygd i Amerika, og er sannsynligvis den minste personbilen som noensinne er produsert der. Den er faktisk 20 centimeter kortere enn en VW Boble. Crosley-bilene var så små at de ble plassert sidelengs på lastebilene som transporterte dem til forhandlere. For å få stablet flest mulig biler etter hverandre er faktisk dørhåhdtakene montert i forskjellige høyder. Vi ber Lian ta kontakt når alt i kassene er satt sammen, for på utsiden står en GTO og venter.

Når han starter Pontiac'en med V8-motor på 335 HK, buldrer det så vi får gåsehud. Motorens volum er på hele 6,5 liter (389 Cu-in). Girkassen er en totrinns automat, en ganske vanlig kombinasjon på denne tiden. En tretrinns manuell girkasse var standardutstyr, mens automatkassen og en firetrinns manuell kasse var å få som tilbehør. Automatkassen fungerer greit, men en girkasse med kun to gir er ganske "langbeint" derfor lider bilen litt prestasjonsmessig når man sammenligner med de manuelle utgavene. Motoren er stor og har et enormt dreiemoment, så noen sidrumpet bil blir den aldri. 0 til 100 km/t går unna på litt over syv sekunder. Lian forteller at bilen fortsetter i et forrykende tempo helt opp mot 200 km/t, da skyver den firkantede fronten på mye luft. En sterkere utgave av motoren kunne også bestilles, den var satt opp med tre toportsforgassere, en kombinasjon som ble kalt Tri-power. Denne var god for 360 HK og brukte ett sekund mindre til 100 km/t. Lians bil har verken styre eller bremseservo, likevel er bilen lettkjørt. Pontiac'en har kun gått 63.000 miles. Bortsett fra opplakkering og utskifting av fjærer er resten av bilen urørt.

Betegnelsen GTO er en forkortelse av det italienske Grand Turismo Omologato. Ferrari bygde i 1962-63 en fantastisk bil som ble kalt GTO. Pontiac lånte (eller rettere stjal) navnet fra denne kjente modellen for å markere at bilen deres også var sporty. Bortsett fra navnet kunne bilene ikke sammenlignes. Prisforskjellen var da også enorm. Ferraris GTO kostet ny 23.000 dollar, mens Pontiac'en kostet i underkant av 3.000 dollar. Mye bil for pengene fikk man utvilsomt.

Lian forteller at den forrige bilen han hadde var en 1955 Pontiac Star Chief med V8-motor på 180 HK. Han valgte å bytte til denne GTO-utgaven fordi han ønsket seg en bil med mer "action". Jeg har alltid vært fascinert av muskelbiler, men har vært innom litt av hvert, sier han. Etter en rask hoderegning mener han å ha eid tett på tyve amerikanske biler opp gjennom årene. Han husker best de med stor motor. Han mumler noe om en eksplosiv 1971 Chevrolet Camaro SS 396, en 1973 Camaro Z28 350 og en fin 1967 Chevrolet Chevelle også den med 396-motor.

1965 Pontiac GTO 1965 Pontiac GTO

Liker du Pontiac'en så er den kanskje til salgs. Lian er en rastløs fyr som liker å bytte bil. Nå har han lyst på en muskelbil fra slutten av sekstitallet. Pontiac'en kan derfor bli din for rundt 90.000 kroner.

Produksjonsfakta:

75.352 GTO-utgaver ble produsert i 1965.
55.722 av disse var todørs hardtop, 11.311 var kabriolet og 8.319 var todørs stolpe biler.