Chrysler 300 Hemi C

Chrysler 300 Hemi C Chrysler 300 Hemi C
2000 CHRYSLER 300 HEMI C:
Den legendariske Hemi V8-motoren er tilbake. I denne konsept modellen er den 5,7 liter stor, eller
353 kubikk tommer som er amerikanerenes måte å måle motorvolum på. Ekstra artig blir det
når bilen har 353 HK og et dreiemoment på
353 lb.-ft.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 07.03.2000

Konsept Chrysler 300 Hemi C

Vi var spent på hvilken effekt sammenslåingen av Mercedes og Chrysler ville få for Chryslers frihet og kreativitet på konseptbil-fronten. Etter å ha sett alle Chryslers konsept-utgaver for året, kan vi konstatere at alt ser ut til å være like bra som før.

På den store utstillingen NAIAS i Detroit ble denne snadderbiten for første gang vist. For dem som kan litt Chrysler historikk vil benevnelsen Hemi være forbundet med kraftfulle motorer. Chryslers heftigste motorer fra femti og ikke minst sekstitallet var konstruert med hemisfæriske forbrenningskamre. Motorene var sterke og ble raskt populære i racing sammenheng. I en tid hvor retro er inn, vil selvfølgelig mange nye biler og konsept modeller inneholde komponentlikheter og designideer fra produsentenes tidligere storhetstid.

DaimlerChrysler har derfor lagd en Hemi motor for å skape legendarisk blest rundt denne nye cabriolet-modellen. Bortsett fra motoren, en tradisjonell layout med V8 i fronten og bakhjulstrekk, er dette en bil som av utseende ikke har så mange likhetstrekk med modeller fra en svunnen tid. DaimlerChrysler liker likevel å sammenligne den med 1957-modellen som den deler navn med. Hvorfor? Fordi bilen er bygd på samme ide som 300-serien har vært tro mot siden modellens barndom. Stor romslig og elegant bil med sporty/atletisk look og ikke minst kraftig motor og gode kjøreegenskaper.

Chrysler 300 Hemi C Chrysler 300 Hemi C
ELEGANT:
Interiøret er ganske likt det vi finner i dagens 300M.

Motoren er av aluminium og har to tennplugger pr.sylinder. for å gjøre den ekstra økonomisk deaktiveres bensintilførselen til fire av sylindrene når bilen kjøres ved jevn fart. Bilen gires ved hjelp av en firetrinns automat. Store ventilerte skivebremser med fire stempler i hver kaliper sitter i alle bilens fire hjørner.

I stedet for nøkler har den en skanner som leser av fingeravtrykk og et lite kamera. Både fingeravtrykk og foto av ansiktet må stemme. Innvendig aktiveres de fleste funksjoner ved hjelp av stemme gjenkjennelse «voice commands». Den har også navigasjonsutstyr, og en integrert bærbar pc med internet og elektronisk post.

Konsept 300 Hemi C er konstruert for å vise hvor vi har tenkt å ta veien hvis vi skulle finne på å lage en «All American» luksus cabriolet sier visepresident Tom Gale. Hva venter dere på? Det er vårt spørsmål! 300 Hemi C er etter vår mening en av moderne tids mest elegante cabrioleter. Skulle DaimlerChrysler finne på å produsere den vil den bli storebror til salgssuksessen Chrysler Stratus/Sebring Cabriolet, som for tiden er verdens mestselgende åpne bil.

Chrysler 300 Hemi C Chrysler 300 Hemi C
Å SÅ FIN:
Elegant bakstuss. 300 Hemi C bruker seks sekunder til 100 km/t og har en toppfart på 257 km/t.