På trykk i Fedrelandsvennen 10. Mars 2010.

 

Ready for take-off

 

2011 Ford Mustang Shelby GT500:

Shelby er for alltid en favoritt. 2011-modellen får ny 5,4 liters aluminium

V8er og den er kompressormatet som tidligere. Mindre vekt og mer power er

ingrediensene for 2011, men den sitter også lavere mot bakken og er enda mer fintunet.

 

2011 Ford Mustang GT 5.0:

 For under 200.000 kroner kan man i Amerika kjøpe seg denne. GT

5.0 har V8-motor med 412 hestekrefter. Når 2011 modellene slippes vil den billigste

 og motormessig minste Ford Mustang være utstyre med V6-motor på 305 hestekrefter.

 

2010 Ford Mustang Boss 302R:

 2010 markerer 40års jubileet for den kjente Boss 302 Mustangen som Parnelli

Jones kjørte i Trans-Am serien tidlig på syttitallet. For å markere dette bygger Ford i år

50 utgaver tilpasset baneracing. Koster $79.000 som basis racecar, eller $129.000 race ready.

 

Startbil i Daytona 500:

 Den er så vakker og tøff at alle ønsker å bruke den.  Her er Mustang GT 5.0

Klargjort for oppgaven som The Official Pace Car of the Daytona 500 race - 2010”.

 

 

 

Ready for take-off

 

Ja, Ford Mustang igjen. Nei, vi blir aldri lei. Særlig ikke når den nye utgaven kommer med tre motoralternativer på til sammen 1267 hestekrefter.

 

En bilmodell som utvikles med så stor entusiasme går man bare ikke lei av og det finnes tydeligvis ingen grenser for hva Ford er villig til å gjøre med sin legendariske Mustang. Forbedringer utføres på løpende bånd og er helt i takt med hva entusiaster og motorjournalister ber om. Effektmessig har de fleste vært relativt fornøyd, men relativt holder ikke i denne sammenheng. Derfor pøser Ford på med alternativer som kan ta pusten fra selv de tøffeste. Don’t you just love it?

 

Vi så mulighetene da nye Mustang ble lansert i 2005. Her hadde man skapt en nydelig grunnpakke som var ypperlig å bygge videre på, og det er nettopp det Ford gjør og har gjort siden relanseringen av den klassiske Ford Mustang. Ser vi tilbake til sekstitallet og deler av syttitallet var oppfinnsomheten på fristende utstyrspakker stor. Mange utgaver og spesialmodeller så dagens lys. Siden 2005 har mange av disse modellene blitt relansert. Vi tenker da på modeller som Shelby Cobra, California Special og Hertz.

 

På hogget

Ford Mustang har i det siste fått litt å bryne seg på etter at Chevrolet lanserte sin nye Camaro og Dodge kom med sin nye Challenger. Derfor er best å være på hogget om man ikke skal bli frakjørt. I nye Mustang GT øker derfor effekten fra 305 til formidable 412 hestekrefter. Og det i en bil med prislapp på under 200 000 norske kroner, vel å merke i Amerika. Motoren er en nyutviklet Ti-VCT DOHC 32-valve 5,0 liter V8er i aluminium. En ny og sterkereV6er er også på plass. DOHC 24-valve 3.7-literen pumper ut 305 hestekrefter. Denne motoren er ny i Mustang, men brukes også i Fords Lincoln biler. Effektøkningen er opp 95 hestekrefter fra fjorårets 4-liters motor, mindre bensin bruker den også. Pris for V6-utgaven starter på rundt 120 000 kroner. I Norge vil selv denne billigste modellen nærme seg en prislapp på rundt en million kroner. Yes, de bor på en annen planet. Faktisk er dette så langt unna norske priser at de nok bor i et annet univers. Toppmodellen Shelby GT500 får også en nyutviklet motor, 5,4 liter stor som i fjor, men nå utelukkende i aluminium med 550 hk. Shelbyen kan også bestilles med en SVT Performance utstyrspakke som gjør den allerede bane klare bilen enda mer ”race ready”. Det er nå så mye trøkk i Mustang at Ford kan skryte av at de har 3 motoralternativer som til sammen gir 1267 hestekrefter. Fantastisk, dette er jo akkurat som på det ville 60-tallet.

I would give a lung and a kidney for that thing!