Maranello Maranello
MARANELLO 550
Linjeren og vakker er vårt første inntrykk. Når de tekniske spesifikasjonene presenteres,
må vi legge til at den også er skikkelig rå.

KOMFORT
Klassisk og enkelt, slik vil Ferrari-kundene ha det. Maranello sies å være tidenes mest
komfortable Ferrari.

 

På trykk i Fædrelandsvennen 21.02.97

Tilbake til det tradisjonelle.

Ferraris nye 550 Maranello er den første toseters Ferrari med frontmotor siden Daytona-modellen fra syttiårene. Nyskapningen vil erstatte 512 M-modellen som har 12 sylindret midtplassert boksermotor.

Ferraris boksermotor er en gammel konstruksjon fra 1973, og henger ikke med på dagens krav om renere avgasser og lavere forbruk. Derfor blir 1996 siste leveår for motoren som også har tjenestegjort i de legendariske Testarossa og Berlinetta-modellene.

550 Maranello-modellen får en videreutviklet utgave av V12-motoren som allerede er å finne i Ferraris nydelige 456-modell. I 550 Maranello sitter den under et langt og vakkert panser, ikke midtplassert som har vært Ferraris vei i det siste.

Motoren er på 5.5 liter og yter enorme 485 HK ved 7000 omdreininger. Den sekstrinns-manuelle girkassen er plassert bak som en del av bakakselen for å få til den perfekte 50/50 vektfordelingen.

550 Maranello akselererer fra 0 til 100 km/t på 4,3 sekunder, bruker 12,6 sekunder fra stillestående på en "quarter mile" (402,33 meter), og har en toppfart rundt 320 km/t. Bremsene som er av typen Brembo (Formel-1 saker), bremser den 1,7 tonn tunge bilen fra 100 km/t til stillestående på 2,2 sekunder. Bilen klarer med andre ord å akselerere til 100 km/t for deretter å bremse ned til stillestående igjen på utrolige 6,5 sekunder. Dekkene som sitter på magnesiums felger har dimensjonene 255/40ZR-18 framme og 295/35ZR-18 bak.

Ferrari har lagt ned 4800 timer i vindtunnel med bilen. Dette har resultert i en linjeren bil uten store spoilere. For å oppnå førsteklasses kjøreegenskaper også under høye hastigheter, er det designet en bunnpanne under hele bilen som sørger for å skape undertrykk. Resultatet av dette er en bil som suger seg fast i veibanen.

En kabriolet versjon av 550 Maranello er under utvikling og da kommer bilens lange panser og vakre linjer virkelig til sin rett.